109-letni wrak statku coraz częściej ustępuje miejsca żywiołom na dnie Oceanu Atlantyckiego.
Patrzeć na niego, trzeba trochę jak na wieloryba na dnie oceanu, Titanic był wiek w stanie rozkładu, ponieważ osiadł tam na 15 kwietnia, 1912. W tym tygodniu firma eksploracja może rozpocząć wyprawę do badania aktualny stan wraku, pierwsza tego, co prawdopodobnie stałoby się coroczną wycieczką na miejsce.
Firma OceanGate Expeditions wywołała falę w zeszłym roku, kiedy ogłosiła, że płacący klienci będą mogli odwiedzić wrak, wydając ponad 100 000 USD za bilet. Podczas każdej podróży na pokładzie statku OceanGate, łodzi podwodnej Titan z włókna węglowego i tytanu, będzie trzech płacących klientów.
Wokół wraków jest wiele prawnych i etycznych rozterek, które mogą zawierać cenne artefakty, ale są też grobami. Znajdujący się na głębokości 12500 stóp Titanic niczym nie różni się od wielu z tych statków, poza ogromną skalą i sławą. Ta sława sprawiła, że stała się ona stałym tematem rozmów na temat ratowania i konserwacji, datujących się jeszcze przed odkryciem rozbitego parowca w 1985 roku. Niektórzy uważają, że obiekty należy odzyskiwać, chociaż taka operacja byłaby skomplikowana i kosztowna. Inni twierdzą, że statek jest najlepiej chroniony jako masowy grób ponad 1500 osób, które zginęły, gdy zatonął. Zespół OceanGate planuje kronikę niszczenia wraku.
„Ocean bierze tę rzecz, i musimy udokumentować go, zanim to wszystko zniknie lub staje się nie do poznania,” powiedział prezes OceanGate. Poza mieszkańcami głębin morskich — głównie bakteriami i archeonami — którzy robią sobie posiłki ze stali i innych materiałów, z których zbudowano statek, silne i zmieniające się prądy oceaniczne od dawna uniemożliwiają statkowi schronienie się w błocie na dnie Atlantyku. Od 109 lat wrak wytrzymuje takie zagrożenia, ale czas zbiera swoje żniwo. „W pewnym momencie można by się spodziewać, że balustrada na dziobie, która jest bardzo charakterystyczna, zawali się” – powiedział Rush.
Niektóre kultowe części rzekomo niezatapialnego statku już dawno zniknęły, takie jak wielkie schody, które stanowiły wygodny punkt wejścia dla podwodnych pojazdów ROV. Ale inne, takie jak stumetrowy maszt i bocianie gniazdo, zawaliły się od czasu odkrycia wraku. Zapadł się pokład rufowy, a nawet upiorny widok wanny kapitana EJ Smitha jest teraz stracony, gdy upadek na sterburcie w 2019 r. zabrał kwatery oficerów.
Rush powiedział, że instrumenty Tytana obejmują kamery o wysokiej rozdzielczości i wielowiązkowy sprzęt sonarowy, co pozwoli firmie lepiej zrozumieć pole szczątków statku, ekologię i postęp jego rozpadu. Płatni członkowie załogi Tytana – według AP – bilety wahają się od 100 000 do 150 000 USD na osobę – będą również obsługiwać sprzęt sonaru i wykonywać inne zadania badawcze. Biolodzy i archeolodzy morscy są również zaangażowani w ekspedycję OceanGate i prawdopodobnie przyczynią się do realizacji celów naukowych misji.
Titanic od dawna fascynuje nas historią ludzkiej tragedii, pychy i ograniczeń naszych technologii w obliczu natury. Z wraku zabrano ponad 5000 artefaktów, a niektóre kontrowersyjnie sprzedano. W 2016 roku największy właściciel artefaktów Titanica zbankrutował, a różne grupy ubiegały się o własność obiektów, w tym jedna z udziałem Jamesa Camerona. Grupa inwestycyjna, w tym firma private equity Apollo, zdobyła artefakty za 19,5 miliona dolarów. Nadzieje na odzyskanie większej ilości wraku zostały zadane w zeszłym roku, gdy firma ratownicza chcąca odzyskać maszynę telegraficzną statku została odrzucona przez prawników rządu USA, który stwierdził, że praca będzie naruszać prawo federalne i pakt z Wielką Brytanią, z którego statek wypłynął.