Lockheed Martin tymczasowo przeniósł samolot X59 Quiet SuperSonic Technology, który buduje dla NASA, ogłosiła agencja kosmiczna. Samolot naddźwiękowy opuścił kalifornijski zakład Lockheeda i udał się do nowego tymczasowego miejsca w Teksasie, gdzie zostanie poddany „krytycznym testom naziemnym”. Testy będą kamieniem milowym na drodze do pierwszego lotu X59.
Lot naddźwiękowy może zrewolucjonizować transport powietrzny, ale ma jedną główną wadę, która historycznie uniemożliwiała jego użycie na lądzie: głośne grzmoty dźwiękowe. NASA ma nadzieję, że to zmieni, opracowując technologię niskiego wysięgnika, która, miejmy nadzieję, doprowadzi do zmian w przepisach i możliwości obsługi tych ultraszybkich samolotów nad społecznościami (za pośrednictwem NASA ).
X59, który dostarczy danych i demonstracji technologii niskiej strzały, nie jest jeszcze gotowy do lotu po niebie. Jednak NASA opublikowała w tym tygodniu krótką aktualizację projektu, ujawniając, że jest o krok bliżej do pierwszego ostatniego lotu. Ten rok rozpocznie się od testów naziemnych X59, które według agencji kosmicznej mają zapewnić, że samolot wytrzyma duże obciążenia związane z tego typu lotem.
Zespół X59 w Teksasie przeprowadzi między innymi kontrolę i kalibrację układów paliwowych samolotu. Po zakończeniu samolot zostanie naprawiony i odesłany do Kalifornii na kolejną rundę testów i innych prac. Na lepsze, podróż X59 z Kalifornii do Teksasu zawierała dużą czerwoną kokardę na owiniętym samolocie.
Zakładając, że agencja kosmiczna i Lockheed nie doświadczą znacznych lub trwających opóźnień, takich jak te mające wpływ na Obserwatorium Jamesa Webba, X59 rozpocznie loty w 202
roku. Demonstracje te odbędą się w społecznościach w całych Stanach Zjednoczonych; NASA zbierze dane na temat dźwięków wytwarzanych podczas tych lotów i tego, jak ludzie w tych obszarach reagują na nie.
Normalnie samolot naddźwiękowy wydaje bardzo głośny huk, ale NASA twierdzi, że jego X59 zredukuje hałas do małego „huku”. FAA rozpoznała tego typu innowacje naddźwiękowe oraz sposób, w jaki technologia może wymusić zmiany w istniejących przepisach w przyszłości. W listopadzie 2020 r. agencja poinformowała, że ocenia nową technologię i sposób, w jaki może ona zmniejszyć hałas słyszalny na lądzie.
Szybko do stycznia 2021 r., a FAA nawiązała współpracę z Departamentem Transportu, aby opublikować ostateczną zasadę, która usprawnia proces wymagany do przejścia testów lotów naddźwiękowych w Stanach Zjednoczonych. Chociaż nie wprowadzono jeszcze większych zmian w tych przepisach, FAA zauważyła, że wspiera te innowacje i pracuje nad nisko wybuchowymi samolotami naddźwiękowymi.